2015. március 30., hétfő

Zöldborsókrémleves mentás tejhabbal

Szeretem a krémlevest. És szeretem elkészíteni is. Előnyei közé tartozik, hogy gyorsan elkészül, továbbá a levesbetétek száma végtelen, melyek jól kiegészítik ezeket a típusú leveseket. Amennyiben a tejhabot elfogadjuk levesbetétnek, akkor itt és most "ő" volt a levesbetét. Ennél a levesnél egyébiránt a tejhabnak kettős funkciója volt. Ahogy már mondottam egyrészt mint levesbetét funkcionált, másrészt a leves krémességét adta. A tejben felmelegített mentalevelek pedig remekül átadták az ízüket, így kellemes menta ízzel ajándékozták meg a zsenge zöldborsó édeskés ízét.
Úgy 8 éve láttam Nigella Lawson műsorában, hogy a menta milyen remekül illik a zölborsóhoz. Azóta szinte én is mindig így főzöm ezt a levest. Aztán eljön az a pillanat, mikor úgy érzi az ember, hogy tovább kell(ene) fejleszteni a már bevált receptet. Nálam ez a pillanat most jött el. Két dolgon változtattam. Az első az az alaplé (tovább) ízesítése volt. Az történt ugyanis, hogy minimálisra vettem a hozzávalókat, (hagyma, sárgarépa) viszont most fahéjat is adtam hozzájuk. Nem történt forradalmi változás, inkább úgy mondanám, hogy elmozdult az íze a keleti(bb) ízvilág felé. A másik újítás pedig a tejhab megjelenése volt. Eddig tejszínnel, és/vagy vajjal krémesítettem ezt a fajta levest, most viszont a tejhab volt az, ami gondoskodott a krémesség elérésében. Bár tudjuk jól, hogy a tejhab alacsonyabb zsírtartalmú mint a tejszín vagy a vaj, de szerintem azért érezhető volt az a selymes íz, amit a tejszíntől vagy a vajtól megszoktunk már. Ugyanakkor a tejhabnak köszönhetően légiesebbé, könnyedebbé is vált ez a leves. És mivel ezt egy cappuccino-s pohárban tálaltam, így akár hívhatnák zöldborsó cappuccinó levesnek is...






Hozzávalók:

- 450g zöldborsó

- 0,7 l zöldség alaplé (1 szál sárgarépa, 1 kisebb vöröshagyma)

- 2 dcl. zsírdús tej ( felejtsük el a 1,5 %-os tejet)

- 3-4 db. egész bors

- 1 kisebb darab fahéj

- 4-5 db. menta levél

- 1 csokor petrezselyem
 





Elkészítés:

Először az alaplevet készítsük el. A megtisztított répát, és a megmosott, egészben hagyott vöröshagymát kevés sóval, az egész borsokkal illetve a fahéjjal együtt főzzük meg kb. 1 liter vízben. Ha ezzel megvagyunk, akkor szűrjük le az alaplevet. Egy mélyebb edényben kevés vajon forgassuk át a zöldborsókat, majd öntsük fel annyi alaplével amely éppen ellepi. Tegyük bele a petrezselymet, ha kell sózzuk, borsozzuk meg. Forrástól számítottan csak pár percig főzzük a levest, hogy a borsó és a petrezselyem ne veszítse el a szép zöld színét, és a vitamin tartalmát. Pürésítsük a levesünket. Ha túl híg lenne, keményítővel sűrítsük be, ha híg lenne, kevés vízzel hígítsuk. Egy másik edényben melegítsük (ne forraljuk) fel a tejet a menta levelekkel együtt, majd pár percig hagyjuk benne a leveleket. Amint ezzel megvagyunk, vegyük ki a leveleket és egy tejhabosítóval, botturmixal habosítsuk fel a tejet. Tálaláskor ebből a habból kanalazzunk a levesre.

Tipp:
Ínyencek lágy, krémes kecskesajtot is morzsolhatnak még a levesbe. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése