2015. március 5., csütörtök

Az én bajor rakott krumplim




 Nem tudom, hogy ki mit is ért a bajor konyha alatt, de én egy picit meglepődtem a talált recepteken, mikor az elmúlt napokban rákerestem a bajor rakott krumplira az interneten. Gyakorlatilag a legtöbb helyen a szokásos -mi magyarok által ismert- krumpli, tojás, tejföl, kolbász vagy jobb esetben sonkával készült receptekkel találkoztam sajttal megspékelve. Nem tudom, hogy ez mennyire autentikus, de én abból indultam ki, hogy nekem a csülök és a káposzta inkább jellemzően köthető a bajor konyhához. Természetesen nem vitatom, hogy a kolbász és a sonka no meg a sajt messze állna a bajor konyhától, de az én verziómban egyik sem kapott helyet. Sőt, még tojás sem szerepel a hozzávalók listájában. Az én hozzávalóim a következőek: csülök, savanyú káposzta, tejföl és krumpli. Apropó krumpli. A krumplinak itt és most fontos a szerepe, mármint a fajtája, jellegét tekintve. Tapasztalatból mondom, hogy sütéshez a sárga krumpli való, a főzéshez pedig a hagyományos piros. Annál a zöldségesnél ahol vásárolni szoktunk, nagyon finom, kicsit édeskés ízű sárga krumplit sikerült beszereznünk. A rakott krumplihoz egyébként én nem szoktam megfőzni előre a krumplit, mondhatnám úgy is, hogy minek? Vékonyabbra szoktam karikázni, és pont annyival sütöm tovább, mint amennyivel külön a főzéssel elmenne az idő. Amire viszont nem sajnáltam az időt, az a csülök főzése. Előző este tettem fel a nyers csülköt fűszeres -babérlevél, fokhagyma, egész bors, só- vízben megfőni. Közel 4 órát főztem lassú láng felett. A főző vízében hagytam kihűlni, másnap pedig szépen lefejtettem a húst a csontról, bőrével együtt. Annyira omlós lett, hogy kockákat nem is tudtam vágni belőle, csak ahogy adta magát, úgy vágtam kisebb falatokra. Mivel a csülök fűszeres vízben főtt, így nem szerettem volna tovább fűszerezni a sütése során, csak egy picit kiegészíteni más, ízekben hozzá illő fűszerekkel. Házi füstölt fűszerpaprikát, borsot, őrölt köményt és sót kevertem össze, és pár szem babér levéllel fűszereztem a rétegeket. A tejfölből sem mertem nagykanállal, csak módjával.
És hogy mi sült ki a sütőben közel 2 óra elteltével?  Azt gondolom a kép beszél helyettem is...





Hozzávalók:

- 1 kg sárga krumpli

- 2 db első csülök

- 30 dkg. savanyú káposzta

- tejföl

- 2 gerezd fokhagyma

- 4-5 babér levél

- szemes bors

- füstölt fűszerpaprika

- őrölt kömény

- só

- bors






Elkészítése:

A krumplit mossuk meg alaposan, -aki szeretné pucolja meg- és karikázzuk fel kb. 4-5 mm vastagságúra. Az előző este megfőzött csülköt tetszés szerinti méretűre vágjuk fel. Egy tepsit vékonyan olajozzunk ki, és kezdjük el a rétegezést. Krumplival kezdjük, a fűszerekkel ( fűszerpaprika, só, bors, őrölt kömény) megszórjuk, a savanyú káposztával rétegezzük, erre jön a csülök és vékonyan tejföllel -amolyan tessék-lássék módon- kenjük meg. Ezt folytassuk mindaddig amíg van alapanyagunk, a végén krumplival zárjuk az egészet. Kevés olajjal locsoljuk meg, sózzuk meg, majd az előmelegített 160 fokos sütőben kb. 2 órán át süssük. Az utolsó 10 percben emelhetjük a hőfokot 180-200 fokra, de figyeljük nehogy megégjen a krumpli.

Tipp:
Aki szeretné füstölt csülökkel is készítheti.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése