2014. november 22., szombat

Rozmaringos sült karaj édesburgonya pürével





Az eddigi megélt 36 évem alatt még sosem ettem édesburgonyát. Rengetegszer találkoztam vele a boltok polcain, fogtam a kezemben, méricskéltem, de a közel 1.000ft/ kg ára miatt nem vettem eddig. Most sem én vettem, hanem az "anyósom" hozott és kért meg, hogy készítsek belőle valamit. Összeült a kétszemélyes stáb, és egyhangúan eldöntöttük, hogy a közel 30-40 dkg-os példányból pürét fogok készíteni. Mivel nem ettünk még sosem édesburgonyát, így nem akartam fűszerezni, tisztán szerettük volna érezni az ízét. A són kívül csak egy diónyi vajat adtam hozzá a pürésítés előtt, és őszinte leszek: nagyon finom lett így is. Hozzá egyben sült rozmaringos-citromos karajt sütöttem. (A fotón nem látszik, de pár gerezd almát is tettem a hús alá sütés előtt).
Akik olvassák a blogomat ők tudják, hogy én minden húst max. 150 fokon sütök, és csak a grillezés idejére csavarom fel a kapcsolót 200 fokra. Kardoskodom a lassú sütés mellett, ugyanis így sokkal szaftosabb lesz a hús, amely a karaj esetében különösen fontos, hiszen eleve szárazabb hús mint mondjuk egy tarja vagy egy lapocka. Másfelől, mivel a húsban lévő fehérjék lassabban csapódnak ki, így a hús is ízletesebb lesz, és kevesebb lesz a súlyveszteség is. Mindezt akkor érjük el, ha a sütés előtt jól körbesütjük a húst, azaz kérgezzük. Ami még nagyon fontos, hogy sütés után legalább 10-15 percet pihentessük a húst, mivel így tudnak a húsban maradt nedvek "megpihenni", és tudjuk majd szépen vágni. Aki még eddig nem próbálta ki ezt a sütési módot, mindenképpen próbálja ki!








Hozzávalók:

- 50 dkg egész csn. karaj

- 1-2 db. édesburgonya

- friss rozmaring

- 1 citrom

- só

- bors

- olaj

- vaj

A húst megtisztítjuk, az esetleges lógó részeket levágjuk. Egy deszkára, vagy egy tányérra friss aprított rozmaringot, borsot és egy citrom reszelt héját szórunk. Ebbe a fűszerkeverékbe forgatjuk, hempergetjük meg a húst. Sózni közvetlenül sütés előtt sózzunk! Hűtőbe legalább 1-2 órára tesszük, de akár egy egész napot  is pácolhatjuk így. Ha eleget pácoltunk a húst, akkor egy serpenyőbe olajat hevítünk és erős láng felett körbesütjük, kérgezzük a húst. Majd egy hőálló tálba helyezzük át, kevés folyadékot öntsünk alá, és egy darabka vajat tegyünk a húsra, végül alufóliával letakarva az előmelegített 150 fokos sütőben kb. 1-1,5 óra alatt -1-2x meglocsolva- készre sütjük. Az utolsó 10 percben a fóliát levéve pirítsuk meg a húst. Az édesburgonya püréhez a "krumplit" megpucoljuk, kockára vágjuk és a sós vízben főzzük puhára. Majd öntsük le a vizet róla, adjunk hozzá egy diónyi vajat, törjük át, és keverjük habosra.

Tipp:
Aki szereti a húst gyümölccsel, az cikkekre vágott almákat is helyezhet a hús alá sütés előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése