2015. április 15., szerda

Csirkemáj polentával és levendulás vörösboros szilvaraguval

Nem tudom ki hogyan van vele, de én nem tudom a csirkemájat nem nem szeretni. Teljesen mindegy, hogy rántva vagy sütve készül, egyszerűen szeretem. Bár igaz, én inkább sütve készítem, mert a panírozással kicsit haragba vagyok...
Továbbá a sütés során -ha időben zárjuk le le a lángot- sokkal krémesebb állagot érhetünk el, mint ha mondjuk bő olajba küldjük a máj szeleteket. Lángot írtam, de én ezt a májat nem láng felett készítettem, hanem sütőben. Nem mintha nagyon fáznék, és jól jött volna az a plusz 140 fok, de én szeretem egy kicsit "faxizni" a dolgokat.Tapasztaltból mondom, hogy ezen a hőmérsékleten a közel 1 órás sütést a májacskák meghálálják, hiszen sokkal krémesebb állaguk lesz, mintha hirtelen kisütnénk őket. Pláne, ha egy kicsit bővebb zsiradékot adunk nekik, amibe "fürödhetnek". És megint nem elírtam, hiszen valóban zsírt, mégpedig sertészsírt adtam a májhoz. Ezt még anyukámtól lestem el gyerekként, ugyanis ő mindig zsírral sütött májat, (láng felett, hagyományosan) hogy legyen zsíros-májas kenyerünk is. Ugyan most kenyérre kenhető maradék nem maradt, de most nem is hiányzott, hiszen nem olyan rég múlt el Húsvét, ettünk éppen elég "zsírosat".
Mivel én szeretem a húst vagy például a májat gyümölccsel párosítani, -viszont Andi továbbra sem szereti ezt a kombót,- így voltam annyira önző, hogy magamnak készítettem pár szem szilvából egy levendulás-vörösboros szilva ragut. De hívhatjuk akár kompótnak is. Eddig sosem használtam levendulát szilvához, de most annyira eltaláltam a harmóniát köztük, hogy mindenkit bátorítok arra: tessék legalább egyszer kipróbálni őket együtt. Bio boltokban, komolyabb zöldségeseknél, nagyobb multiknál lehet kapni szárított levendulát mint fűszert, érdemes kísérletezni vele. De csak apránként, módjával. A polentát meg szeretjük, a szilva is szereti a kukoricadarát, így nem lehetett vele mellényúlni.
Szerintem ez az az étel, amelyet akár nyáron is -szobahőmérsékleten- el lehet fogyasztani egy pohár hideg rozé kíséretében, hamar elkészül, nem is túl nehéz, szóval csak ajánlani tudom.





Hozzávalók 2 személyre:

- 40 dkg csirkemáj

- kb. 15 dkg kukoricadara

- 2 dl. tej + víz (polentához)

- só

- bors

- vaj (polentához)

- sertészsír/olaj/vaj (a májhoz)

- szárított levendula

- szárított majoranna

- 4 db egész szilva

- cukor/méz (szilvához)

- kb. 1 dl. száraz vörösbor

- rukkola





Elkészítés:

A májat megtisztítjuk az esetleges epe daraboktól. Egy tűzálló tálba kb. 1 evőkanálnyi zsírt felolvasztunk, majd belehelyezzük a májakat. Fűszerezzük borssal, majorannával. Egy alufóliával betakarjuk, majd a 140 fokos előmelegített sütőbe tesszük 1 óra hosszára. Ez idő alatt elkészítjük a polentát. (A recept itt található.) 
A magozott, felezett szilvát egy serpenyőben kevés vajon átforgatjuk, csipet sóval és ízlésünknek megfelelő mennyiségű cukorral vagy mézzel édesítjük, hozzáöntjük a bort, kiforraljuk az alkoholt belőle, végül egy csipetnyi szárított levendulával fűszerezzük.

Tipp:
Ha szeretnénk a vörösboros-szilvából tartalmasabb ragut készíteni, akkor sűrítsük hideg vaj darabkákkal, így sűrű, krémes ragunk lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése