2014. október 9., csütörtök

Balzsamos csirkecomb, keleti ihletésű illatos sütőtökkel




Az elmúlt napokban egyre több olyan recept kavarog a fejemben amelyhez sütőtök kell. Lévén, hogy szezonja is van, így elég olcsó alapanyag ahhoz, hogy bátran kísérletezgessünk vele. Ehhez a recepthez egy 1kg-os példányt szereztem be, kemény 110ft-ért. Köretként, kettőnknek 2x-i evésre volt elég ez a mennyiség. Ennek az ételnek 2 előnye van. Az egyik az, hogy a köret és a hús is egyszerre készül el, a másik pedig, hogy egészséges. A hűvösebb őszi-téli napokban a sütőtök szép narancssárga színe a nyarat varázsolja otthonainkban, kontrasztot állítva a fahéjas (illatú) sütőtök télies hangulatvilágának. Nem szeretnék reklámot csinálni egyik fűszergyártónak sem, de én most a "K"-betűs gyártó BIO fahéját használtam, és eszméletlenül finom mind az íze, mind az illata.
A múlt héten rizottót készítettem sütőtökből, most mindenképpen hús mellé szerettem volna párosítani, mint köretet. Ezek a nemesített -mert szerintem azok- tökök kellemesen édesek, így olyan ízeket, fűszereket gondoltam mellé, amelyek részben kiegészítik, részben ellensúlyozzák ezt az édes ízérzetet. Ebben az ételben a sütőtök adja magát az édes ízt, a szójaszósz pedig a sósságot. A keleti fűszerek pedig szépen kiegészítik, háttérből támogatják e kettőt. Szerény véleményem szerint a csirkehús az a hús, amely a legjobban felveszi a fűszereket. De. Szerintem ezekhez a nagyon fűszeres ételekhez általam csak "iparinak" nevezett csirkéket szabad használni, mivel a valóban háznál tartott csirkék finom "házias" ízét vétek lenne elnyomni a túl intenzív fűszerekkel. A hús pácolására ajánlott legalább 2 órát szánni, de ha egy egész napot pácolódik, az csak javít a csirke, földi életének utolsó napján.




Balzsamos csirkecomb (pác)

- 6 db alsó csirkecomb

- 2 ek. szójaszósz

- 2 ek. balzsamecet

- 1 ek. barnacukor

- 1 tk. friss gyömbér

- 1 kisebb gerezd fokhagyma

- pár csepp Tabasco


Illatos sütőtök

- sütőtök

- 1 tk. római kömény (őrölt)

- 1 tk. őrölt fahéj

- 1 kisebb/közepes lilahagyma

- só

Először a pácot készítjük el egy nagyobb tálban a fentebb leírt mennyiség alapján. A gyömbért és a fokhagymát a páclébe reszeljük, majd a cukor hozzáadását követően azt a feloldódásáig kevergetjük. Ebbe a páclébe helyezzük a combokat és hűtőben legalább 2 óráig pácoljuk. Érdemes többször átforgatni, hogy a pác jól átjárja a húsokat. A pácolásra szánt idő leteltét követően a sütőtököt megpucoljuk, a magjait eltávolítjuk és ízlés szerinti kockára vágjuk. Én nagyobb kockákra vágtam, mivel úgy számoltam, hogy a csirke kb. 1-1,5 óra alatt sült meg, tehát a sütőtök se legyen püré állagú a sütés végére, hanem maradjon picit harapható. A kockákra vágott sütőtököt egy keverőtálba raktam, majd ízesítettem 1-1 tk. fahéjjal és őrölt római köménnyel, majd egy csipet sót adtam hozzá, végül jól összeforgattam a félkarikára vágott lilahagymával. Egy hőálló tálba elterítettem a fűszeres-illatos, sütőtökös-lilahagymás keveréket, erre ráhelyeztem a combokat, majd a maradék páclével is meglocsoltam. Az előmelegített 180 fokos sütőben 1 órát fólia alatt, és kb. 15 percet fólia nélkül sütöttem a húsokat. Ez idő alatt a hús puhára, a sütőtök kellemesen harapható állagúra sült. Tálaláskor a tepsi alján összegyűlt és időközben besűrűsödött páclével a húsokat meglocsoltam.

Tipp:
A sütőtököt fűszerezhetjük még őrölt szerecsendióval is, illetve bármilyen keleti fűszerrel, de ügyeljünk arra, hogy ne essünk túlzásba, maradjon meg a tök elsődleges íze.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése