2014. szeptember 27., szombat

Osso buco ízletes vargányával és hajdinával






Van az úgy, hogy az ember elkészít egy ételt és miután elfogyasztotta, még órákig képes felidézni az ízét. Én pontosan ezt éreztem miután elkészítettem ezt a remek olasz ételt, bár az igazat megvallva az én receptem eltér az eredeti recepttől. A receptembe nem került paradicsom, viszont került bele Karamalz (alkoholmentes maláta ital) és került bele egy kevés friss gyömbér, illetve a raguba tettem pirított ízletes vargányát is a sütés végén. A hajdina is új szereplő volt az életünkben, sosem ettünk korábban, és őszinte leszek, vegyes fogattatása volt. Az Osso buco-t eredetileg borjúlábszárból illene készíteni, de egyrészt drága, másrészt nehezen szerezhető be, legalábbis nálunk. Évekkel ezelőtt amikor először készítettem el ezt a receptet, akkor borjúból készítettem, és követtem az autentikus receptet, de ha megköveznek is, akkor is azt mondom: amit most (marhából) készítettem el ebben a változatban, ez jobban ízlett. És talán azért is lett finomabb, mert bizony nem sajnáltam az időt a sütésére, pontosan 4 órán keresztül fürdött a "jószágom" a 130 fokos sütőben. A végeredmény pedig egy omlós, szaftos, ízletes hús lett....





Osso buco

- fejenként 1-1db csontos marha/borjúlábszár

- 1-2 db sárgarépa

- 1-2 db fehérrépa

- 1 fej vöröshagyma

- 2 gerezd fokhagyma

- friss gyömbér

- 1 doboz 0,33l-es Karamalz

- vargánya

- hajdina

- só, bors

- petrezselyem

- rozmaring

- kakukkfű

Az eredeti receptet követve egy sofrito alapot készítettem, igaz nálam a zeller kimaradt. Vagyis a gyökérzöldségeket nagyobb kockákra vágtam és kevés olajon (sózás nélkül!) magas lángon szó szerint addig pirítottam amíg halvány pörzsanyag nem képződött rajtuk. Következő lépésként a sózott, borsozott marhalábszárakat kérgeztem, azaz magas hőmérsékleten elősütöttem. Nem kell megijedni, ha a serpenyőben itt-ott lekapódik, ugyanis a félkarikákra vágott hagymákkal a lekapódott részeket gyönyörűen fel lehet "szedni", ahogy tettem én is. Ezekben a teflonban lekapódott (éget), pörzsanyagokban vannak az ízek, kár lenne elmosni... A lepirított hagymákat pár gerezd összenyomott fokhagymával és kisebb darabokra vágott gyömbérrel, a répával lazán összekevertem majd a sütőtálba elhelyeztem, és erre az alapra ültettem az elősütött lábszárakat. Felöntöttem a Karamalz-al, majd pár szál rozmaring és kakukkfűágakat helyeztem a húsokra. Alufóliával letakarva az előmelegített 130 fokos sütőben 4 órán keresztül sütöttem a húsokat, 2 óra elteltével a szeleteket megfordítottam. A sütés végeztével a visszamaradt zöldséges-húslevet átszűrtem, és egy gyorsforralóban beforraltam. Ezzel a redukcióval a tálaláskor a húst meglocsoltam. A hajdinát 3x mennyiségű sós vízben megfőztem, a vargányákat lepirítottam, és a zöldséges raguhoz adtam. 

Tipp.:
Karamalz helyett lehet barna sört vagy vörösbort is használni, illetve fele-fele arányban alaplével is lehet az ízeket tovább gazdagítani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése