2014. szeptember 5., péntek

Gombás-szalonnás-zöldborsós rizottó




Az úgy volt, hogy... Szóval az elmúlt egy hétben szinte alig telt el olyan nap, hogy ne ettünk volna húst, -vendégeskedtünk 1 hetet anyukámnál, keresztfiam szülinapi grill partija, idehaza vendégség fogadása külföldről- és már nagyon, de nagyon vágytam valami húsmentes ételre. Még terem a kertben paprika, paradicsom, így kézenfekvő lett volna egy lecsó, de most azért valami másra vágytunk. Ismerős gondolom az, mikor nagyon akarunk valamit kiötleni, de valahogy nem akaródzik beugornia a megoldásnak. Kávézás közben nézem az egyik kedvenc műsoromat, amely műsorban a meghívott vendég vargányás rizottót készített a "nézőknek". És mint akit villámcsapás ért úgy ugrottam fel, hogy akkor ez lesz nálunk is! Imádjuk a rizottót, a gombát is, igaz a héten egyik este már ettünk pöffeteg gombát, na de sebaj, ez más lesz. Beindult a fantáziám, mivel is tudnám még feldobni ezt a rizottót. Láttam a hűtőben van fagyasztott zöldborsó, és egy darab füstölt szalonnával is szembetaláltam magam. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy Istennek hála, nem csak ez a két alapanyag volt a hűtőben. Fejben összeállt a recept, és nagy lendülettel neki is álltam az étel elkészítésének első fázisához, az alaplé elkészítéséhez. Tudni illik én nem használok porokat, kész leveskockákat, meg efféle dolgokat. Én megfőzöm -jelen esetben zöldségekből- az alaplevet.
Annyi azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem volt itthon rizottó rizs, így sima "A" rizst használtam, és hát kövezzetek meg, de parmezánt sem tartok itthon. Ettől még finom lett, és biztos, hogy le merném tenni egy olasznak úgy, mint rizottó.




 Gombás-szalonnás zöldborsós rizottó

- rizs (2-3 marék ez kb. 2 főre elég)

- 1 kisebb fej vöröshagyma

- 2 gerezd fokhagyma

- füstölt szalonna

- gomba (bármilyen megteszi, én erdei gombát használtam)

- alaplé (répa, gyökér, zeller, karalábé, vöröshagyma, fokhagyma, paprika, paradicsom)

- zöldborsó

- só, bors

- kakukkfű

- vaj

Ahogy a bevezetőben is írtam, először az alaplevet készítettem el a leírt zöldségekből, amelyből bőven annyit készítettem, hogy levesként is ettük a maradékot. Az alaplé elkészülte után ami kb. 1- 1,5 órát vett igénybe, a vöröshagymát és a fokhagymát nagyon apróra vágtam. Szintén apró kockára vágtam a szalonnát, ebből egy marékkal is elegendő, de aki "húsosabban" szeretné az használjon többet, de ebben az ételben nem ez a főszereplő. A szalonna  füstössége a gomba földességével harmonizál, a sóssága pedig a zsenge zöldborsó édességét ellensúlyozza. Miután az aprításokkal megvagyunk, egy mély edényben kb. 1 tk. vajat olvasztunk és erre dobjuk a szalonnakockákat, majd pár pillanat múlva a hagymákat, és nagyon lassú tűzön megpároljuk őket. Amikor ez megtörtént, (kb. 5 perc) emeljük fel a lángot, és adjuk a hagymás-szalonnás keverékhez a rizst, és jól forgassuk össze őket. És most jön az a pont amikor nem megyünk sehova, nem telefonálunk, hanem ott állunk a tűzhely mellett és folyamatosan az alaplevet adagoljuk a rizshez, és kevergetjük. A szabály az, hogy mindig forró legyen az alaplé, és egyszerre csak egy merőkanálnyi mennyiséget adunk a rizshez, majd ha ezt felszívta, akkor öntjük az újabb adagot. Rizs fajtája válogatja, ezt a műveletet kb. 5-6x kell elvégezni, és kb. 15-20 perc alatt készül el a rizottó. A főzési idő közepénél adtam hozzá előbb a gombát, ami jelen esetben nekem előzőleg beáztatott, szárított erdei volt, és a főzési idő utolsó 5 percében adtam hozzá a zöldborsót, hogy szép üde zöld maradjon. Sóval és borssal is csak ekkor fűszereztem a rizottót, mert az alaplé amúgy is sós volt, ezt mindig vegyük figyelembe. Én mindig picit előbb zárom el a lángot, pontosabban akkor amikor a rizs olyan "al dente", mivel ezután lefedem, a gőzben úgyis tovább puhul a rizs. Szoktam egy darabka vajat még hozzáadni ilyenkor, és a kb. 5 percnyi pihentetés után lazán átkeverem a rizottót. Ha van parmezán vagy olyan kemény reszelhető sajt, akkor azt adjunk hozzá, de őszinte leszek, nekem nem nagyon hiányzik belőle, pedig imádom többek között a parmezánt.

Tipp:
Friss kakukkfűvel tovább gazdagíthatjuk a rizottónkat.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése