2016. október 23., vasárnap

Vaníliás sütőtökkrémmel töltött palacsinta

...Ha már sütőtök szezon van, akkor próbáljunk meg kihozni belőle mindent. De tényleg mindent.

Régen, szinte elképzelhetetlen lett volna az, hogy a sütőtökből azonkívül, hogy megsütik, bármi mást is lehetne készíteni. Talán esetleg levest még készítettek belőle, de ez is inkább az utóbbi 10-15 évben lett divatos. Manapság szinte mindent megpróbálunk kihozni belőle, legyen az az előbb említett leves, vagy püré, mondjuk gnocchival. És ha már püré, akkor miért ne lehetne töltelék mondjuk a jó öreg palacsintába??? Finom a lekváros, túrós, kakaós is, de szezonális töltelékben is érdemes gondolkozni. És így jött képbe a sütőtök. Alapjában ez egy 2:1-ben recept,-ami az elkészítéséhez szánt időt illeti,- hiszen amíg a sütőtök a tepsiben csücsülve izzadva, addig a palacsintákat is meg lehet sütni. Ha szerencsénk van, akkor sikerül olyan sütőtökkel hazatérni a zöldségestől, vagy a multiból, amely alapjában édeskés. Én nem vagyok híve a "szórjuk meg cukorral' attól biztos édes lesz tábornak, én valahogy szeretem kihozni a sütőtök eredeti édes ízét, és ezt nagyjából magas hőfokkal, és idővel, azaz türelemmel tudjuk elérni. Most végeztem egy kísérletet, mégpedig azt, hogy a méltán híres nagydobosi, és az utóbbi évek felkapott sütőtökfajtát, az orange, vagy más néven kanadai sütőtököt sütöttem meg egyszerre. Kíváncsi voltam melyik lesz az édesebb. Sajnos vagy nem sajnos, a kanadai győzött. Sokkal intenzívebb, sokkal édesebb lett a sütés végére, mint a nagydobosi. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a nagydobosi elég sápadt volt, de azért adtam neki egy esélyt. Kevés fahéjjal fűszereztem meg a sütőtököket, amely inkább a sütés alatt produkálta magát illat formájában. Sajnos a sütés végére "elfáradhatott", mert az ízében szinte nem is éreztünk a jelenlétét. Legközelebb bátrabban használom a fahéjat. Illetve az egyik sütőtök cikkelyt chilivel is megszórtam, sajnos az sem lett elég csípős.
A vanília amely nálunk valódi vanília volt, nagyon jó választásnak bizonyult. Remekül kiegészítette a sütőtök édes ízét, egyúttal nem vitte el annak természetes ízét.
Mivel nem igényel nagy szaktudást ennek a receptnek az elkészítése, így azok is bátran nekiállhatnak, akik még csak óvatosan, mondjuk úgy: a partvonalról kintről nézegetik a gasztronómia színterét.

Hozzávalók kb. 10-12 db palacsintához 

- 1db kb. 1-1,5kg sütőtök

- 1 vanília rúd

- 1 tk. őrölt fahéj

- 1 kisebb pohár creme fraiche (tálaláskor)

A palacsinta receptjét külön nem írom le, ki-ki a maga receptjét használja.




Elkészítése

Melegítsük elő a sütőt 190 fokra. A darabolt, magjaitól megszabadított sütőtököket egy sütőpapírral bélelt sütőtálcára helyezzük, szórjuk meg az őrölt fahájjal és tegyük be a sütőbe süni mindaddig, míg karamellizálódnak, és meg nem puhulnak (kb. 1,5 óra) A sütőből kivéve hagyjuk langyosra hűlni, majd kaparjuk ki a sütőtököket egy tálba, majd a kikapart vanília rúd magjaival keverjük össze. A megsült palacsintákba töltsük be a vaníliás sütőtökkrémet, tekerjük fel, és tálaláskor creme fraiche-vel, vagy tejföllel kínáljuk.

Tipp:
A sütőtökkrémet kevés gyömbérrel, és mézzel is ízesíthetjük, remekül kiegészíti a vaníliát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése