2016. október 10., hétfő

Fish & Chips mentás zöldborsópürével

...szeretjük az egyszerű ételeket, és szeretjük a tiszta ízeket....

Ha esetleg nem volt egyértelmű, arra gondolok, hogy a klasszikus, hagyományos, minimális fűszerezésű ételekre gondolok, amelyeket egy csöppnyi rafinériával lehet feldobni. De. Nem szabad elvéteni azt a szabályt, miszerint a hagyományokhoz ragaszkodni kell. És -remélem- én ragaszkodtam ehhez. Pedig soha nem léptem angol területre, ahol az eredeti autentikus Fish and Chips-et tudtam volna megkóstolni. Eddig. De remélem ez jövőre megadatik. Addig is hagyatkozom Jamie Oliver vagy Heston Blumenthal receptjeire. Mert bizony ezt az ételt is el lehet sajátítani úgy, ahogy a nagyok mutatják nekünk a tévében. Illetve el is lehet rontani, ahogy azt "illik"...gondolok itt arra, hogy nem lesz ropogós a sörtészta, vagy nem lesz ropogós a krumpli.. Ugyanis a krumpli -ami házi, és nem mirelit- kényes arra, hogy nem lesz ropogós. Én nem hiszek, pontosabban lusta vagyok előfőzni vagy kétszer sütni a krumplit, én maradok a jól bevált módszernél: a héjastól sütőben, jó ropogósra sütött krumpliban. Ez nekünk bevált, ráadásul nem kell bő olajban úsznunk, -igaz a halat abban vagyunk kénytelenek sütni-, és még csökkentjük a túlzott zsiradék felhasználását is.
Itt jegyezném meg, hogy amikor ezeket a sorokat megírtam, akkor egy jó kis házi kenyérrel kolbászt, és szalonnát fogok enni..... na jó... vörösbort is iszom, hogy védjem a szívem. Szolgálati közlemény vége.
Na de vissza a halhoz.
Azt tudjuk, hogy a hal nagyon egészséges. És mégis viszonylag keveset eszünk belőle. Szerintem a probléma abból fakad, hogy évtizedeken keresztül csak az édesvízi halakat erőltették nekünk, (lehetett kapni) amely halak szálkásak. De a tengeri halak, filék nem. És itt a lényeg. Olyan alapanyaggal tudunk dolgozni tengeri halak esetében amelyek gyakorlatilag szálkamentesek. És itt nem az előre bepanírozott halrudacskákra gondolok, mert az betiltanám.... De nem akarok most ebbe belemenni.
Vegyük meg -akár fagyasztottan is- a tengeri halfilét, és mi magunk panírozzuk. Vagy -mint én ennél a receptnél-, sörtésztába mártsuk bele. Mert ez a recept erről szó. Finom sörrel tulajdonképen ízesítsük a halat. És hogy mitől lesz ropogós? Egyfelől a sörtől, másfelől a sütőportól, és egy kis trükktől. A sütés közben a halra a sörtésztából újra csorgattam, amolyan amorf formát formázva (mint a beré, cicege, tócsni) és ez is hozzájárult a ropogós bunda kialakuláshoz.
A "panírozáshoz" használt sörtésztát kb. 40 percig a hűtőben pihentettem, és hidegen mártottam bele a halat, és így tettem bele a forró, bő olajba. Amíg a hal sült, addig a krumpli a sütőben készült, és egy másik edényben pedig a zöldborsót főztem meg. Fontos az időzítés, mert csak akkor lesz a hal és a krumpli ropogós, ha egyszerre készülnek el. Hiszen az idő elteltével puhulnak.....
A zöldborsót pedig fel kell dobni egy kevés mentával, hogy legyen valami frissesség, ami az olaj nehézségét ellensúlyozza.
Remek választás ebédre, de még vacsorára is, leginkább egy pohár sör mellé.


Hozzávalók 4 személyre

- 4 db tőkehalfilé

- 3-4 db közepes méretű sárga krumpli

- 300 g zöldborsó

-  5-6 ek. liszt

- 1tk. sütőpor

- 1 tojás

- 1 doboz sör

- olaj a sütéshez (nálam repceolaj)

- só

- frissen őrölt feketebors

- 3-4 levél menta

- darabka vaj (opcionális)

- 1 citrom




Elkészítése:

Készítünk egy sűrű palacsintatésztát lisztből, sütőporból, sörből, tojásból. Sózzuk, borsozzuk meg. Alaposan keverjük össze, és ha már kellően sűrű, de még folyós, akkor tegyük be a hűtőbe legalább 30 percre. Ez idő alatt mossuk meg a krumplikat, daraboljuk fel tetszőleges méretűre. Sózzuk meg a krumplikat, és egy sütőpapírral bélelt sütőlemezre tegyük rá őket. Locsoljuk meg repceolajjal (vagy étolajjal) és az előmelegített 240 fokos sütőbe tegyük be mindaddig, amíg ropogósra nem sülnek. Amíg a krumpli sül, a halat vegyük elő a hűtőből és a sörtésztába "panírozzuk" meg, és bő olajban süssük aranybarnára. Félidőben a palacsintatésztából érdemes rácsorgatni, hogy "amorf" formát vehessen fel, és még ropogósabb legyen a sütés végére. A zöldborsót a mentalevelekkel együtt lobog sós vízben pár percig főzzük, majd utána öntsük le a felesleges vizet, és a visszamarad kevés főzővízzel pürésítsük.
Tálaláskor a ropogós halakat a frissen sült krumplival és a mentás zöldborsópürével tálaljuk.

Tipp:
A zöldborsó pürésítésekor kevés vaj hozzáadásával krémesebb állagot kaphatunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése