2016. július 20., szerda

Bulgurral és gombával rétegezett padlizsán

.... egy étel, amely muszakának indult, de más lett belőle...

Szabadságom 3 napján végre fakanalat ragadtam, így a sok-sok betervezett recept közül, az egyiket elkészítettem. Azaz majdnem azt, amit elterveztem. Ugyanis muszakát (húsos, rakott padlizsánt) terveztem, de valahogy annyira felteltem az elmúlt hetekben a hússal, hogy -rövid eszmecsere után, amit anyukámmal folytattam ez ügyben- sikerült meggyőznöm magamat, hogy nem kell ebbe az ételbe hús. És bizony, nagyon jó volt ez az étel hús, sőt, sajt nélkül is. Ugyanis a másik vesszőparipám az efféle rakott ételekkel, hogy szinte mindenki reszeli a trappppístát, meg a füstölt sajtot, mint ha muszáj lenne. Elnézést, ha valakit megbántottam ezzel a mondattal, de jó volna ha végre eljutnánk már oda, hogy nem kell mindent magyarosítani. Nem kell minden tetejére sajtot reszelni. Ha valaki, akkor én imádom a sajtokat, napi szinten is eszem, főleg a finom, érett sajtokat szeretem, de már unom, amikor olvasok recepteket, és szinte a vége az, hogy "szórjuk meg sajttal"...  Amint az a képen látható, nekem is megpirult a rakott padlizsánnak a teje, de nem a sajttól, hanem a besamelltől. Igen, a jó zsíros vaj, liszt, és tej csodákra képes. Nem mondom, hogy egy jófajta kecskesajtot nem tudtam volna rámorzsolni a rétegek tetejére, de az nem volt, így maradt a besamell.
Mikor a receptet fejben összeraktam, picit féltem, hiszen a padlizsán nem túl gyakran párosodik a gombával. Viszont a bulgurral igen. És talán ezért is bíztam a sikerben. A paradicsomragu mindkét alapanyaggal jól harmonizál, a viszonylag semleges ízű beamell meg eleve megy minden ilyen rakott ételhez. Mivel a kert tele friss fűszernövényekkel, így nem spóroltam velük. A gomba pirításának utolsó fázisában friss kakukkfüvet, a paradicsomragu utolsó percében pedig egy hatalmas csokor friss bazsalikomot adtam hozzá. Külön-külön egyik fűszer sem éreztette magát, viszont a végén szépen kiegészítették egymást.
A bulgurt én mindig alaplével öntöm fel, így történt ez most is. A "Triumvirátusnak" (Bobby, Rody, Dorka macskák) főztem csirkefarhátat amit: zellerzölddel, és gyömbérrel ízesítettem, így ezzel a fűszeres, ízes alaplével adtam az íztelen bulgurnak egy alapízt.
A besamelt sem szoktam kihagyni a jóból, azaz fűszerezem. Most frissen reszelt szerecsendiót, és őrölt görögszénamaggal ízesítettem.
Majd elfeledkeztem a paradicsomraguról. 2 doboz hámozott paradicsomot használtam, amelyet fokhagymával, frissen őrölt borssal, és fahéjjal fűszereztem, és mivel eléggé savas volt a paradicsom, így kevés barnacukorral "kereszteltem" meg.
Fűszerek, ízek házasodtak, sültek egybe ebben a receptben, amelyet nyugodt szívvel ajánlok akár ebédre, akár vacsorára. Egy biztos: ha elkészíted, nem fog maradni belőle.....



Hozzávalók 4 személyre

- 2 db közepes méretű padlizsán

- 3 gerezd fokhagyma

- 2 doboz hámozott vagy aprított paradicsom

- 200 g bulgur

- 250 g apró csiperke gomba

- kb. 5 dl tej

- 10 dkg vaj

- kb. 2 ek. liszt

- só

- bors

- friss bazsalikom (ízlés szerint)

- friss kakukkfű (ízlés szerint)

- kb. 5 dl alaplé (csirke, zöldség, NEM KOCKÁBÓL!!!)

- 1tk. szerecsendió

- 1tk. őrölt görögszénamag




Elkészítése

A padlizsánokat vágjuk vékony, kb. 2-3mm vastag szeletekre. Sózzuk, borsozzuk meg őket, és olajat csurgassunk rájuk, majd az előmelegített 200 fokos sütőben kb. 15 percig süssük őket. Vegyük ki ezután majd hagyjuk kihűlni. Készítsük el a paradicsom ragut. Egy edényben kevés olajon futtassuk meg az aprított fokhagymákat, majd öntsük rá a paradicsomot. Fakanállal törjük össze, majd sózzuk, borsozzuk, őrölt fahéjjal ízesítsük. Forraljuk be annyira, hogy sűrű, főzelék állagú legyen. (közepes lángon kb. 40-50 perc). A főzés végén, friss, aprított bazsalikommal fűszerezzük. Egy serpenyőben kevés olajon a szeletelt/darabolt gombákat erős láng felett pirítsuk meg, (pár perc) sózzuk, és friss kakukkfűvel ízesítsük. A bulgurt forró alaplében főzzük meg puhára, majd szűrjük le, tegyük félre. A besamellt vajból, lisztből, tejből készítsük el, végül fűszerezzük az őrölt szerecsendióval, és görögszénamaggal.
Egy tűzálló edényt kenjünk ki vékonyan olajjal, és kezdjük el a rétegezést. Padlizsán, bulgur, gomba, paradicsomragu. Ezt ismételjük amíg van alapanyagunk, majd a tetejére öntsük a besamellt. Az előmelegített 200 fokos sütőben addig süssük, míg a besamell pirulni nem kezd. (kb. 30 perc)

Tipp:
Morzsolt fetasajtot is tehetünk a besamellre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése