2016. július 3., vasárnap

Bőrös sertéscomb tejfölös-burgonyás kelkáposztával

...amikor eltervezel valamit és nem az lesz belőle aminek indul....

Mert szó szerint ez történt most. Na most ha nagyon egyszerű akarok lenni, akkor azt mondom, pontosabban írom: ez az étel egyfajta kelkáposzta-krumpli (pardon: burgonya) főzelék sertés combbal. De.... A krumpli főzelék átalakult amolyan mártás féleséggé, illetve került bele sült paprika is. Viszont így még mindig nem teljes a történet. Ugyanis ez a recept alapból a bőrös hús és kelkáposzta kombóval került volna "megrendezésre", azonban egyéb tényezők elfordítottak az eredeti recepttől, amelyben az lett volna a nagy kunszt, hogy a kávé, mint fűszer kapott volna hangsúlyt, mint pác. Így is indult a  történet, de a kávé nem lett annyira hangsúlyos, mint ahogyan azt elterveztem. Persze lehet, hogy nem baj, de én szerettem volna érezni, milyen az amikor a kávé érződik a húson. Aztán kutakodtam a neten, és Széll Tamás egyik receptjét találtam meg, pontosabban video receptjét, ahol kvázi kelkáposzta-krumpli főzeléket készített fasírozottal, és sült paprikával. Na már most, nekem ehhez minden adott volt. Pontosabban addigra már megsült a hús, hiszen azt tegnap este tettem be a sütőbe, és sütöttem éjjel 1-ig. Szóval a hús már adott volt, de emellett volt egy gyönyörű kelkáposztám, illetve 3db kaliforniai paprikán, és kb. 5 db kisebb méretű krumplim is. És így keresgéltem valami köretet. Eredetileg kelkáposzta pürét és kockára vágott krumplit gondoltam a húshoz, de ekkor jött Széll Tamás, és az ő receptje.
Innen üzenem Széll Tamásnak, hogy egy fenomenális receptet tanultam meg tőle, és egy isteni finom étel kerekedett ki, pontosabban kerül rá a tányérunkra. A történethez az is hozzátartozik, hogy egy gyönyörű bőrös sertéscombot sikerült vennem, és a saját magam készítette (mondjuk mindig én keverem a fűszereket) páccal sikerül olyan bitang jó húst összehoznom, hogy 2x is vettem a tányérra, pedig "embörös" adagot vettem ki először is. És ebben a pácban volt a kávé....is. De erről majd lentebb, maradjunk abban, hogy ez az étel igenis felkerült ebben a változatban az első TOP 10-ben, legalábbis nálam. A kelkáposztát egyenesen imádom, mert a gyönyörű szép színe, és az íze kimondottan jól harmonizál a sertéshússal. A krumplifőzelék pedig inkább mártás volt, és a sült kaliforniai paprikával nem csak színt, hanem egyfajta kellemesen fűszeres ízt is adtam neki. A kelkáposztát és az alapjában száraznak mondható combot nagyon jól kiegészítette a krémes krumplimártás. Apropó comb. Eredetileg lapockát akartam venni, de annyira szép volt ez a 1,2 kg bőrös comb, hogy nem volt szívem otthagyni a hentesnél. Alacsony hőmérsékleten, 4 órán át sütöttem, így próbáltam meg egy kis természetes szaftot hagyni a húsban.
Mivel fotózás után ettük meg az ebédet, addigra minden langyosra hűlt, megállapítottuk, hogy bizony így is nagyon finom volt. Sőt.... szerintem így volt a legjobb.

Hozzávalók 4 személyre

-1-1,5 kg bőrös sertéscomb

- fűszerkeverék( 1-1 tk. fokhagyma por, őrölt kömény, citrombors, füstölt paprika)

- 3 tk. főzött kávé
 
- 4 gerezd fokhagyma

- 1-1 sárga, fehér répa

- 1 kelkáposzta

- 5 db kisebb krumpli

- 1 kaliforniai paprika

- 1 ek. tejföl

- olaj

- só

- bors

- őrölt kömény






Elkészítése:

Készítsük el a pácot. A fűszerkeveréket a kávéval alaposan keverjük össze, majd a húst dörzsöljük be vele alaposan. Legalább egy fél napot hagyjuk pácolódni így a húst. Ha letelt ez az idő, sózzuk meg, és egy serpenyőben kevés olajon kérgezzük meg a húst. Ezután egy sütőtálba helyezzük a répa, fokhagyma ágyra, és kevés folyadékot (lehet alaplé, vagy sör/bor) öntsünk alá. Alufóliával takarjuk le, és 130 fokon legalább 4 órán át süssük meg. Hagyjuk pihenni a húst (legjobb előző este elkészíteni, így a sütőben szépen, lassan hül ki másnapig) és csak utána szeljük fel. A krémes krumplifőzelékhez a krumplit pucoljuk meg, vágjuk tetszőleges méretűre és sós vízbe tegyük fel főni. Az apróra vágott kelkáposzta leveleket sós, lobogó vízben 1-2 percig blansírozzuk, majd hideg (jeges) vízben tegyük át, hogy a szép zöld színűk megmaradjon. A kaliforniai paprikát tegyük gázlángra, és feketedésik süssük meg. Ha ez megtörtént, akkor egy késsel a fekete héját távolítsuk el, és a húsát vágjuk kisebb kockára. A lecsöpögtettet kelkáposztát kevés olajon pirítsuk meg, de arra vigyázzunk, hogy ne égjen meg, inkább csak éppen forgassuk át az olajon, hogy ress, roppanós, szép zöld maradjon. A megfőtt krumplit turmixoljuk le a sült paprikával és kevés olajjal, majd a tejföllel krémesítsük.
Tálaláskor a krumplikrémet kenjük el a tányér alján, erre helyezzünk el kelkáposzta leveleket, azokra a húst, és a végén dekoráljuk sült fokhagymával, és sült paprikával.

Tipp:
A krumpli pürésítésekor köményt is adhatunk hozzá, esetleg kevés rozmaringot is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése