2016. június 27., hétfő

Levendulás-citromos keksz

.... amikor nem csak molyirtásra használjuk a levendulát.... 

Tisztában vagyok vele, hogy a levendula mint fűszer nagyon megosztja az embereket. Ha 10 évvel ezelőtt kérdeztek volna engem, akkor én is azt mondom: kösz, nem...... de ma már, pontosabban 2 éve nem így gondolom. Akkor kóstoltam először levendulás ételt, és valami megváltozott bennem. Nem állítom, hogy töményen, és mindig, minden ételhez jól passzol, de főleg édességekben igen. És ezt határozottan állítom. Egyébként úgy 7-8 évvel ezelőtt a TV-ben láttam Jamie Olivernél, hogy az egyik desszerthez levendulát használt, így nem mondhatom, hogy annyira új keletű volt amikor Andi bejelentette, hogy elkészíti ezt a sütit. Szerencsére van saját levendulánk, -nem is kevés- így abból dolgoztunk. Bőven maradt így is még a bokrokon, ezért akár szappant is tudunk készíteni levendulából. Apropó szappan, azaz tisztálkodás. Szintén kb. 5-6 éve történt, hogy az egyik neves mosó-és öblítő gyártó Ausztriában/Németországban piacra dobta a levendula illatú öblítőjét. Mivel én mindig ugrottam az újdonságokra, így eladásra hoztam 1-2 kartonnal, és meglepő módon pikk-pakk eladtam. Aztán egyre többet kellett hoznom, annyira kelendő volt az a termék. Nyilván ebben az is közre játszik a mai napig, hogy a levendula reneszánszát éli, mindegy, hogy milyen formában.
De vissza a recepthez, pontosabban a sütihez.
Maga a süti meghatározó fűszere a levendula, de kellett mellé valami, ami kissé tompítja, kiegészít annak meghatározó ízét, illatát, és ez nem volt más, mint a citrom. Szerintem tökéletes kombó a kettő együtt, ezt okvetlenül ajánlom ha elkészíted.
Ez a süti amolyan tea mellé való süti, vagy éppen elalvás előtt jól jön, mivel megkönnyíti azt. Ezt konkrétan megtapasztaltam szombaton délután a tóparton napozás közben.....

Hozzávalók: kb. 25 db-hoz

- 15 dkg liszt

- 10 dkg hideg vaj

- 5 dkg cukor

- fél tk. sütőpor

- 1 db tojás

- 1-1,5 ek. levendulavirág

- 1 csomag vaníliás cukor

- 1 citrom reszelt héja, felének a leve

- 1 csipet só





Elkészítése:

A sütőporral elkevert lisztbe a hideg vajat egy almareszelőn belereszeljük ( így nagyon könnyű eldolgozni ) majd elmorzsoljuk. A kétféle cukrot összekeverjük a levendulával, a reszelt citrom héjjal és a fél citrom levével. A liszthez adjuk a cukros keveréket és a tojást és jól összedolgozzuk a tésztát. Hűtőbe tesszük fél órára pihentetni, én egy egész éjszakát pihentettem, sőt akár fagyasztóban is tárolhatjuk. Majd lisztezett deszkán fél centire kinyújtjuk és formára szaggatjuk. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 12-15 percig sütjük.

Tipp:
Sűrű tejfölbe is mártogathatjuk, ezzel kissé tompíthatjuk a levendula ízét  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése