2015. május 28., csütörtök

Rib eye steak

 Szerintem kétféle ember létezik. Az egyik szereti a marhahúst a másik pedig nem. Sajnos -szerintem- mi magyarok inkább az utóbbi csoportot erősítjük. Ez valószínűleg azért is alakult így, mivel vagy nem szoktunk hozzá a marhahúshoz, vagy pedig nem ettünk még jó marhahúst. Aki szereti is ezt a fajta húst, az sem tud nagyon variálni, mivel a henteseknél - pláne a multiknál- jobb esetben marhanyakat, vagy lábszárat lehet kapni, "rosszabb" esetben csak oldalast és combot. Legalábbis vidéken. Előbbiek inkább pörköltnek, szaftos ételek elkészítéséhez alkalmasak, utóbbiak inkább párolva-sütve "adják el" magukat. Továbbá, sajnos nem igazán lehet hozzá jutni jó minőségű marhahúshoz, hiszen azok árai megfizethetetlenek lennének nekünk. Így maradnak a "vén" tehenek, amelyeket kínálnak nekünk, vásárlóknak. És ez bizony meglátszik a minőségen is. A bontásról, formázásról, darabolásról már ne is beszéljük. Irigykedve nézem a nyugati országokban forgatott gasztro műsorokat, ahol olyan szép, formás, sütésre alkalmas húsokkal kényeztetik a vásárlókat, amelyekről itthon még csak nem is hallottak. Mármint a hentesek. Hentesek? Volt rá példa, hogy hivatkoztam olyan receptre, -marhahús részre- amelyet Jamie Olivernél láttam, mire a hentes majdnem úgy nézett rám mint az a bizonyos ló a mozijegyre. A végén még én mentegetőztem, hogy akkor biztos rosszul emlékeztem a receptre....
Na de ennyi elmélkedés után érkezzünk meg a rib eye steakemhez. A rib eye nem más mint a marha bordájának gerinc felőli húsos része. Kellően zsíros, így remek steak alapanyag, ami nem mellékesen nem utolsó szempont steak sütésnél. Sokan -szerintem- ott rontják el, hogy száraz hússal próbálkoznak, ráadásul sokáig sütik. Na ezt nem szabad. Bár aki szereti a cipőtalpat rágni..... annak hajrá. Én oldalanként 3-2 percet szántam a sütésnél a húsra, ami úgy nézett ki, hogy a forró serpenyőben kevés olajon az első oldalt 3, míg a másik oldalt 2 percig sütöttem. Utána egy tányéron letakarva 5 percet pihentettem a húst mielőtt felszeltem. Az eredmény egy rozéra sült hús, amely kellően szaftos maradt. A fűszerezést és magát a receptet Jamie Olivertől vettem át, de én kihagytam a kínai 5 fűszer keveréket, de ettől még kellően keleti ízű steak lett a végeredmény. A receptben használt koriander a kertből származik amelyet egy hónapja ültetettem és amely úgy megnőtt pár hét alatt, hogy ha nem vágok belőle sűrűbben, akkor hamarosan a szomszéd is abból tud szakítani..
A rib eye másik nagy előnye, hogy olcsón hozzá lehet jutni. Én "kemény" 1590ft-os kg áron vettem a jelen esetünkben felhasznált 500g-os példányt.






Hozzávalók

- csontos rib eye

- friss gyömbér

- lime

- 1 gerezd fokhagyma

- koriander 

- chili

- só

- bors

- olaj





Elkészítése:

A húst vegyük ki a hűtőből a sütés előtt legalább 1 órával. Borssal dörzsöljük be, de ne sózzuk! Egy serpenyőt forrósítsunk fel, -ez idő alatt sózzuk meg a húst- és amikor már füstöl, akkor kevés olajon süssük meg a húst úgy, hogy az első oldalt kb. 3, míg a másik oldalt max. 2 percig sütjük közepes láng felett. Amikor az első oldalt sütjük akkor ne mozgassuk, ne maceráljuk a húst, még akkor sem ha nagy a kísértés! Ha mindkét oldal megsült -ez a közepesen átsült verzió- akkor egy tányérra tegyük át a húst, és fóliával takarjuk le, és minimum 5 percig pihentessük azt. Ez idő alatt egy deszkára csepegtessünk kb- 1 evőkanálnyi mennyiségű olíva olajat, reszeljük rá a fokhagymát, az ízlésünknek megfelelő mennyiségű gyömbért, chilit majd egy lime-ot csepegtessünk rá, és a lime-al keverjük el ezt a fűszeres pácot. Ebbe a pácba tegyük át a húst, forgassuk meg mindkét oldalát benne, majd szeleteljük fel, és friss korianderrel szórjuk meg.

Tipp:
A hús még finomabb lesz ha kint a szabadban, grillen sütjük. A maradék húst érdemes vékonyan felszelni, így másnap szendvicsbe tökéletes alapanyag lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése