2015. február 12., csütörtök

Vörös káposzta leves almával






Meglátni és megszeretni. Tartja a mondás. Én pontosan így voltam ezzel a levessel amelyet Mautner Zsófia műsorában láttam. Viszont mivel nem szeretek, és nem is igazán tudok egy az egyben átvenni recepteket, így nem volt kérdés, hogy egy kicsit változtatok az "eredeti" recepten. Útban a boltba már tudtam, hogy gyömbért biztos fogok tenni az én levesemben, és a Zsófi által használt almaecetet pedig balzsamecetre fogom cserélni. Továbbá, mivel nem volt kedvem alaplevet készíteni, így én sima csapvízzel dolgoztam. Ahogy korábban már többször írtam, nálam az alaplé az tényleg csontokból és efféle "alkatrészekből" készül és/vagy zöldségből, most lévén ez nem állt rendelkezésemre, -a kocka, porok és társai tiltólistán vannak- így maradt a víz. Bevallom megfordult a fejembe egy 100%-os almalé fele-fele arányban használva a vízzel, de végül ezt elvetettem. Legközelebb kipróbálom úgy is, és akkor a fűszerezettségben is variálok, gondolok itt egy kevés fahéj használatára.
Amikor elkezdtem főzni ezt a levest még nem tudtam, hogy milyen irányba megyek el ami az édes-sós vonalat illeti. Aztán folyamatos kóstolgatás közben célnak az aranyközép utat jelöltem ki, aztán végül egy hangyányival az édesebb felé hajlott az a képzeletbeli mérleg nyelve. A balzsamecet savasságát mindenképpen ellensúlyozni kellett cukor hozzáadásával, amin viszont meglepődtem, hogy az előzőleg lepirított káposztának nem igazán volt természetesen "édeskés" íze. Ráadásul a gyömbérből is többször kellett reszelnem, hogy érezhető legyen az íze levesben. Összességében 2 teáskanálnyi mennyiség ment bele a kb. 5 adagnyi levesbe.
Csak ajánlani tudom ezt a hagyományosnak nem mondható levest, hiszen nem egész 40 perc alatt elkészül és ránk van bízva, hogy milyen -akár édes- irányban visszük el. Mivel ebben a levesben nincs tejszín, így akár tej- vagy laktózérzékenyek is fogyaszthatják.








Hozzávalók:

- 1 kisebb vöröskáposzta

- 2 db zöld alma

- friss gyömbér

- 1 kisebb vöröshagyma

- balzsamecet 

- olaj

- só

- cukor

- víz (alaplé)





Elkészítése:

A káposztát egy reszelőn lereszeljük majd egy serpenyőben kevés olajon erős láng felett lepirítjuk, karamellizáljuk. Amíg ez bekövetkezik, egy edényben kevés olajon megfuttatjuk az apróra vágott hagymát. A hagymát nem kell nagyon finomra aprítani, a végén úgy is leturmixoljuk. Ha a hagyma már üveges, akkor adjuk hozzá a lepirított káposztát, és az egyik megpucolt, lereszelt almát. Sózzuk, majd ízlésünknek megfelelő mennyiségű gyömbért reszeljünk hozzá, és öntsük fel annyi vízzel (alaplével) amennyi éppen ellepi. Ha felforrt, akkor adjunk hozzá szintén ízlésünknek megfelelő mennyiségű cukrot, és balzsamecetet. Érdemes folyamatosan 5-10 percenként keverni rajta és kóstolni, hogy az ízeken tudjunk javítani ha kell. Addig főzzük a káposztát amíg meg nem puhul, majd egy botturmix segítségével turmixoljuk össze. Kóstoljuk meg, ha kell adjunk hozzá gyömbért, sót vagy cukrot.

Tipp:
Tálaláskor friss, aprított mentát adhatunk még a leveshez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése