2015. december 20., vasárnap

Bőrös karaj aszalt paradicsomos gersli rizottóval

...és elérkeztünk Advent 4. vasárnapjához.
Tegnap reggel mikor felébredtünk és megterveztük ezt a hétvégét, egyben biztos voltam: ma nem akarok főzni. Legfeljebb csak köretet. Nem akartam ma az időt a konyhában tölteni, mert számolva az arany vasárnap "hozadékával", tömegre számítottam a boltokba, így minél előbb gondoltam az ebédet elfogyasztani, hogy utána -kora délután- beleveselkedjünk a tömegbe. Majd mindezek után még a tatai adventi vásárba gondoltuk kimenni, hogy egy bögre forralt borral lezárjuk ezt a napot. Nos, ez sikerült is, de ehhez az kellett, hogy tegnap megsüssem a húst amelyet mára, és holnapra gondoltam ebédre. Mivel tegnap Győrben barangoltunk az ottani adventi vásárban, így nem tudtam máshogy kivitelezni a történetet, csak úgy, hogy tegnap este mikor visszajöttünk Győrből -9-kor- betettem a húst a sütőbe, hogy ma, azaz éjjel 1 óra előtt nem sokkal vegyem ki azt.
Milliószor elmondtam már itt, hogy nálam a hús sütése egy félnapos művelet, mivel fanatikus elkötelezett híve vagyok a lassan, alacsony hőfokon történő, akár 4-5 órán át tartó sütési módnak. Amely jelen esetünkben még jobban kellett, hiszen a 1,5 kg-os csontos, bőrös karajnak kellett ez az idő. Tegnap délután mielőtt elindultunk volna Győrbe, jó alaposan befűszereztem ezt a gyönyörű példányt, amiért közel 15 percet álltam sorba a multinál, de megérte, mert tényleg szép karajt sikerült megkaparintanom. Kellő vastagságú zsír réteg volt a hús és a bőr között, amely gondoskodott arról, hogy a hús szaftos legyen, ami a karaj esetében nem hátrány. A fűszerezésről csak annyit, hogy nem vittem túlzásba, hiszen a fokhagymát jelöltem ki fő csapásiránynak, olyannyira, hogy visszatértem egy -általam régen használt- módszerhez, azaz a húst több helyen is megszúrtam. és a lyukakba 1-1 gerezd fokhagymát dugtam. Kívülről pedig egy saját magam kikísérletezett fűszerkeverékkel alaposan bedörzsöltem a húst, hogy mire este a sütőbe kerül, jól átjárják a fűszerek. Ebbe a fűszerkeverékben van frissen őrölt fekete bors, őrölt kömény, szegfűbors, és fokhagyma.
A köret pedig úgy jött, hogy mivel mostanában ettünk krumplit, rizst eleget, kerestem egy harmadik alternatívát, amely végül a gersli, alias árpagyöny lett. Erről azt érdemes tudni, hogy rendkívül egészséges, jótékony hatással van az emésztésre, könnyen emészthető és antioxidáns hatásokkal bír. Tudom, hogy sokan bátortalanul közelítik meg ezt a gabonafélét, félnek használni. Nekik üzenem, hogy feleslegesen ódzkodnak tőle. 30-40 perc alatt elkészíthető belőle egy jó gersli rizottó, ha beáztatják, talán előbb is "megpuhul". Azét írtam így, mert nem lesz teljesen puha, de érezhető, hogy amikor ráharapunk, már könnyen pattan szét a fogunk között. Én szeretem ezt a fajta textúrát, pláne ha több, különböző alapanyaggal dolgozunk. Mivel nincs túl szép színe a gerslinek, így mindenképpen érdemes valami zöldet hozzáadni, én a petrezselyem mellett tettem le a voksot, hiszen a kertben még ez található meg most is frissen, harsányan zölden. Az aszalt paradicsom ad hoc jelleggel jött, a rizottó készítése közben ugrott be, hogy anyukám barátnője pár hete küldött nekem egy jó adaggal, így jött, hogy akkor használjam. Az aszalt paradicsom nem más mint a koncentrált nyár, édes íze kitűnően passzolt a gersli kellemesen sós, ízekben gazdag alaplevével, amelyet a tegnap előtt főtt húslevesből mentettünk meg. Én SOSEM használok bolti kockákat, meg porokat, MINDIG valódi zöldségekből, és csontból főzök alaplevet.
Nekünk nagyon bejött ez az étel, biztos, hogy ezen a télen még elfogom készíteni újra...és újra....







Hozzávalók 4 személyre

- 1,5 kg bőrös karaj

- kb. 4 marék gersli (árpagyöny)

- 1 fej fokhagyma

- 8-10 db aszalt paradicsom

- őrölt szegfűbors

- őrölt kömény

- fekete bors

- fokhagyma granulátum (nem a sós!)

- só

- olaj

- kb. 1,5 liter alaplé

- petrezselyem

- 1 vöröshagyma, gyökérzöldségek ( sütéshez, a hús "ágyazásához)

- 2 ág rozmaring


Elkészítése

Elkészítjük a fűszerkeveréket. Az őrölt szegfűborsból, fekete borsból, fokhagyma granulátumból, köményből készítünk egy keveréket, amellyel a húst alaposan bedörzsöljük. A hús bőrős részét beirdaljuk, majd a hús hegyével több helyen kisebb lyukakat csinálunk, majd ezekbe a lyukakba teszünk 1-1 fokhagyma gerezdet. Ez azért jó, mert a fokhagyma íze belülről is átjárja a húst. Ha ezzel megvagyunk legalább 3-4 órára pácoljuk a húst. Akár 1 éjszakát is hagyhatjuk. Sütés előtt alaposan sózzuk a húst, és az előmelegített 200 fokos sütőbe tesszük be úgy, hogy a sütőtál aljába teszünk pucolt, darabolt gyökérzöldségeket, darabolt vörös- és fokhagymát. Erre a "zöldségágyra" ültetjük a húst, mellé/rá tesszük a rozmaring ágakat, és kevés olajjal meglocsoljuk. Lefóliázzuk és a sütőben 200 fokon kezdjük a sütést, majd 20 perc elteltével levesszük 170, majd újabb 20 perc elteltével 130 fokra a hőfokot, és így sütjük 3-4 órán át. A sütési idő elteltével grill funkcióra kapcsolunk, és 200 fokon ropogósra sütjük a bőrt. Sütés után legalább 1 órán át pihentetjük a húst, és utána vágjuk fel. A legjobban akkor tudjuk vágni, ha mát kihűlt. A gersli rizottót úgy készítjük, hogy a megmosott rizottót olajon átfuttatjuk, majd ahogy a hagyományos rizottót készítjük, mindig apránként adjuk hozzá a forró alaplevet. Amikor felszívja az alaplevet, akkor adjuk hozzá az újabb adag forró alaplevet. Ha kell sózzuk. Kb. 30-40 perc alatt készül el, a főzési idő előtt 10 perccel hozzáadjuk az aprított szárított paradicsomot, majd a főzés legvégén aprított friss petrezselyemmel gazdagítjuk.

Tipp:
A hús sütése után a zöldségekből, és a kifolyt húsléből készíthetünk pecsenyelevet, amellyel a húst tálaláskor meglocsolhatjuk. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése