2015. szeptember 5., szombat

Zöldséges felfújt

Ez a recept gyakorlatilag ad hoc jelleggel született meg. Történt ugyanis, hogy valahogy nem kívántuk ebédre a húst, -enni meg hát kell azért- és lévén elég sok zöldségünk volt, így kitaláltam, mi lenne ha egyfajta zöldséges felfújtat készítenénk belőlük. Tojás is volt, illetve tejszín is, szóval az alap megvolt. Azért nem a klasszikus felfújtról beszélhetünk jelen esetben, hiszen nincs benne liszt, de tény: a sütés végére egyfajta felfújt került ki a sütő "poklából". Vagy hívhatnánk akár sült lecsónak is, ha nem néznénk a tejszínt benne.
Mikor nekiálltam az előkészületnek végig gondoltam mi van "raktáron", mit is tudok felhasználni. Volt egy csomag gyönyörű kápia paprikánk, egy darab póré hagymánk, krumplink, illetve koktél paradicsomunk. Utóbbi a kertből, frissen szedve. Illetve az előbb említett tojások és a tejszín. Szóval ebből gondoltam készíteni egy zöldséges felfújtat. Sok teendőm nem volt az előkészületekkel, hiszen a paprikákat, pórét karikákra vágtam azalatt az idő alatt, ami alatt a krumpli félpuhára főt. Erre azért volt szükség, hogy mind a zöldségek, mind a krumpli egyformán puha legyen a sütés végére. És tényleg az is lett. Továbbá kellően szaftos is, a tojásos-tejszínes keveréktől.
Pár gondolatot szeretnék a tejszínről mondani. Szerintem téved az, aki azt hiszi, hogy 10-20%-os tejszín az nagyon jó, pláne ha növényi vagy főző "tejszínről" beszélünk. A tejszín, az állati eredetű, és nagyon zsíros. Ez van, és kész. Én kizárólag habtejszínnel, azaz min. 30%-os tejszínnel dolgozom. Természetesen akik laktóz érzékenyek, ők érthető okból nem használhatnak hagyományos habtejszínt, de azok akik nem érzékenyek, és megtehetik, nekik üzenem: felejtsék el a főző, meg a nem tudom milyen növényi eredetű "tejszíneket"!
Pár szót ejtenék a fűszerezésről is. Nem bonyolítottam túl túl a dolgot, mindösszesen sóval, borssal és kevés aprított rozmaringgal fűszereztem a tojásos-tejszínes keveréket. Szerettem volna a sült zöldségek (természetes) ízét érezni, nem akartam elnyomni bármilyen intenzív fűszerrel. A rozmaringot is csak a krumpli miatt használtam, hiszen tudjuk jól: ők ketten nagyon jó barátok.
Örök igazság ami most (is) beigazolódott: a legegyszerűbb alapanyagokból lehet a legjobb ételeket elkészíteni. Érdemes néha benézni a spejzba, hűtőbe, hogy mi van "készleten", mert 1-2 hozzávalóból is lehet királyi ételt készíteni. 





Hozzávalók 4 személyre:

- 2-3 db kisebb kápia paprika

- 8 db koktél paradicsom

- 1 nagyobb krumpli

- 1 poré hagyma

- 250 ml habtejszín

- 1 egész tojás (lehetőleg házi)

- zsemlemorzsa

- vaj

- só

- bors

- friss rozmaring


Elkészítése:

A krumplit héjában főzzük félpuhára. Ez idő alatt mossuk meg a zöldségeket, a paprikákat csumázzuk ki, vágjuk karikákra. A pórét is vágjuk karikára, majd egy serpenyőben kevés vajon pároljuk meg. Érdemes lassú láng felett, mivel nem pirított hagymát kell készítenünk. Ha a póré megpuhult, a krumpli is félpuhára főt, akkor vegyünk elő egy hőálló formát (ha van szuflé formánk akkor azt) és vajjal kenjük és morzsázzuk ki. Ez azért kell, hogy ne ragadjon bele a sült zöldség, és ha esetleg kiakarjuk venni a formából, akkor könnyen ki tudjuk venni. Következő lépés a rétegezés. A vékony karikára vágott krumplival rakjuk ki a forma alját, és felváltva rétegezzük a zöldségeket. Ha ezzel megvagyunk akkor öntsük a formákba a tejszínes-tojásos keveréket, és az előmelegített 200 fokos sütőben kb. 20 perc alatt süssük meg zöldségeket.

Tipp:
Sütés előtt érdemes kisebb darabka vajat tenni a formák tetejére, ettől még szaftosabb lesz a felfújtunk, illetve szebben pirulnak meg a zöldségek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése